Så kom Oslo VAV i fokus til jul

Oslo VAV har over lengre tid kjørt en kampanje om å nyte vannet og ikke sløse med det. Men det er en hake ved kampanjen, nemlig bildevalget. Det er Aftenposten som løfter fram saken i dag, både på nett og i papirutgaven. Nettsaken kan du lese her: http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-kommune-kritiseres-for-bruk-av-naken-kvinne-i-vannkampanje-7835826.html Kampanjeteksten er «En vanlig dusj bruker 16 liter vann i minuttet. Tenk hvor mye vann du sparer ved å stå fem minutter kortere i dusjen! Sløs ikke med vannet - nyt det».Det er oppfordringen i kampanjen til Vann- og avløpsetaten, og nå går debatten på sosiale medier om hvorfor etaten har valgt å bruke mye hud fra en ung kvinne som blikkfang. - Unge kvinner dusjer lengst «Hvis fokuset er å spare på vannet og Oslo kommune ønsker positiv oppmerksomhet, burde dere putte et par med normale kropper med smilende ansikter under samme dusj.» skriver en kvinne på Facebook-sidene. Etaten selv svarer på Facebook at de brukte en ung kvinne fordi det er de som dusjer lengst. Flere har stilt spørsmål ved dette og etterlyser statistikk som underbygger påstanden. En av mange reaksjoner på Facebook. Kari Elisabeth Fagernæs er avdelingsdirektør i samfunns- og kundeavdelingen i Vann- og avløpsetaten. Til Aftenposten forklarer hun at kampanjen har hatt flere deler. Bildene som vekker irritasjon er tredje ledd i kampanjen. De tre første kampanjeplakatene har vært prydet av menn i forskjellige situasjoner. De har ikke vært like lettkledd. Fagernæs syns det er leit at folk blir provosert, og det er hun selv som har godkjent bildene av den unge jenta i dusjen. Til Aftenposten sier hun at bildene ikke framstår som erotiske i hennes øyne. Bildene er heller ikke retusjert. Derfor mener hun reklamen var grei når man først skulle ha noen som var naken. Mye hud På et av bildene er modellen synlig fra skulderen og opp. På bildet som vekker størst oppmerksomhet står modellen med bar rygg, og ser bak mot kamera. Fagernæs er enig i at det er mye hud på det ene bilder. -Vi tok noen runder internt, før vi landet på at det er vanskelig å vise nakenhet uten å være naken, sier Fagernæs til Aftenposten. I tillegg til kommentarene  på Facebook har Oslo VAV også fått noen skriftlige klager, og disse vil bli besvart så fort det lar seg gjøre, opplyser Fagernæs til Aftenposten. Noen eksempler på reaksjoner på Facebook «Hei! Jeg synes det er leit at dere har valgt dette bildet til kampanjen. En vakker og våt kvinne opplever jeg som et unødvendig kroppsfokus som kvinner får dyttet opp i ansiktet ubehagelig ofte. Det forsterker stereotypiske kjønnsroller. Jeg elsker vann fra springen og synes kampanjen ellers er fin, men kanskje dere kunne bytta ut bildet med et som ikke spiller på kvinners seksualitet?» «Oslovann: Vi er opptatt av å sette fokus på det gode vannet vårt, og ønsker å oppfordre folk til ikke å sløse med vannet når man dusjer, men å nyte det. Grunnen til at vi har valgt en ung kvinne er fordi det er ofte de som dusjer lengst.» «Denne stripen av sutrete kommentarer er helt utrolig! Skal ikke Oslovann kunne lage en kampamje om vann med nokså tekkelige bilder uten at noen må komme trekkende med anklager om kroppsfokus, objektivisering av kvinnekropp, seksualsering og så videre?» «Trist at min arbeidsgiver får så mye "pepper" for denne reklamen. Jeg forstår reaksjonene, men mine dyktige kollegaer gjør et helhjertet forsøk på å fokuserer på det positive faktum at vi i Norge virkelig kan nyte godt av å ha rent og godt vann, og at vi bør verdsette det....Likevel, ja det burde vel vært med et annet bildet!» «Herregud, Oslovann - for en ekstremt arrogant generalisering. Unge kvinner dusjer mest, sier du... Har du bevis for dette? Kan jeg få se forskningsrapporten eller spørreundersøkelsen?»