image

Utslippsfri spylebil på utslippsfri strømpeinstallasjon

Med en solid batteripakke og el-drevet kompressor, gjennomfører Pollex strømpefornyingen på Stovner utslippsfritt. Også kombibilen spyling og sug fra G-Miljø AS er helelektrisk.

Rørfornyingsfirmaet NDA Pollex AS har en rammeavtale om strømpefornying med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune (VAV), som stiller krav om utslippsfri installasjon.

Pollex er medlem av No Dig Alliance (NDA), et nettverk av selskaper som spesialiserer seg innen NoDig. NDA er i ferd med å bli en betydelig aktør innen grøftefri rørfornying i Norden og Pollex har høye interne mål. 

– Rørfornying er i seg selv en bærekraftig løsning, og bærekraft utgjør selve kjernen i forretningsideen til våre eiere. Både vi som selskap og eierne våre er opptatt av at vi må være pådrivere for å også levere installasjonene mest mulig utslippsfritt, beskriver Haakon Skretteberg.

Han er daglig leder i NDA Pollex AS, og har tatt turen ut til Stovner.

– Vi lette en stund for å finne et selskap med en utslippsfri spylebil, før vi kom i kontakt med G-Miljø. Nå har vi inngått en intensjonsavtale med G-Miljø om at når det er krav om utslippsfritt anlegg, så skal vi samarbeide med dem, beskriver daglig leder i NDA Pollex.  

image

De involverte aktørene fra Oslo VAV, Pollex, Inpipe og G-Miljø besøker den utslippsfrie strømperennoveringen på Stovner. Med ryggen til daglig leder i Pollex, Haakon Skretteberg.

Støyfri strømperenovering

Nylig fikk rørfornyingsfirmaet en bestilling fra VAV: «Ledningen er ikke tett, lekker». Nå skal den fornyes med en glassfiberstrømpe, som vrenges inn. 

Strekket, som er en AF-ledning på 60 meter, ligger i Olaus Fjørtofts vei på Stovner. Veien er ikke bredere enn den må være. Det er eneboliger tett i tett, og nærmeste nabo er en stor barnehage.

G-miljø har rengjort ledningen, NDA Pollex er godt i gang med strømperenoveringen – og vi hører i hovedsak summingen av stemmer. Sentralt plasserte folk fra VAV har tatt turen til Stovner for å se på den fossilfrie prosessen.

Skreddersøm

Oslo kommune lyser ut ordinære, større renoveringsprosjekt som entreprise-kontrakter. Rammeavtalen med Pollex går på de akutte oppdragene, knyttet til de virkelig dårlige ledningene.   

Når bestillingen fra VAV kommer inn, må NDA Pollex ta aksjon innen avtalt tid. De starter alltid med rørinspeksjon. På bakgrunn av tilstanden på ledningen, utformer de et tiltaksforslag og bestilt glassfiberstrømpe på gitt lengde og dimensjon. Av og til har de også tilgjengelig strømpe på eget lager. Pollex har investert i utstyr for å kappe ledningene fra Inpipe selv. Men stort sett bestiller de strømpen i korrekt lengde, fra kum til kum.

Sterk, ny ledning

Glassfiberstrømpen Pollex installerer på Stovner er DN 250.

– Det er en litt uvanlig dimensjon, det går mest i DN 230, forklarer anleggsleder Tore Abelsen. 
Glassfiberstrømpen kommer fra Inpipe og ble levert i ferdig lengde. 

– De fleste strømpene vi installerer for tiden, gjør vi i samarbeid med Inpipe. De har vrengestrømper, som har store fordeler når vi rørfornyer veldig dårlige ledninger. Det er tryggere å vrenge strømpen inn, enn å dra den inn når ledningen er i dårlig forfatning, beskriver han.

Årsaken er at når strømpen vrenges inn, festes den i rørveggen undervegs. Det hender de arbeider med ledninger som er delvis kollapset. Da må de inn med punkt-reparasjon før endelig strømping.

Inpipes glassfiberstrømper leveres forseglet, med tett folie inn- og utvendig. Fordelen med lukket strømpe, er at den er helt tett mot omgivelsene. 

Når strømpen vrenges inn i ledningen, blåses den opp med trykkluft. Så herdes glassfiberstrømpen med UV-lys, ved bruk av et «lys-tog», som trekkes gjennom.

– Resultatet er en ledning som er helt veldig sterk. Den er beregnet til 100 års varighet, understreker Haakon Skretteberg.

image

G-Miljøs utslippsfrie kombibil vakte berettiget interesse.

Neste miljøsteg

– Den største utfordringen har vært å kjøre kompressoren utslippsfritt. Strømpefornying har mange miljøfordeler i seg selv, med svært lavt CO2-fotavtrykk sammenlignet med graving. Tidligere var vi ikke opptatt av energieffektivitet, vi bare fylte på med diesel. Med de nye kravene, både fra VAV og oss selv, må vi legge innsats i å utvikle mindre energikrevende prosesser. Det betyr at selv om UV-lys i seg selv ikke krever så mye energi, etterlyser vi likevel mulighet for mindre energikrevende lys til lys-toget, utdyper den daglige lederen i Pollex.

Per nå er det selve installasjonen som er utslippsfri. Kompressoren og lys-toget går på batteristrøm, mens selve installasjonsbilen er fossilfri og går på biogass til og fra oppdragene.

Fremoverlent

Utslippsfri strømpeinstallasjon fordrer enten byggestrøm på plassen, eller en batteribank. For Pollex, som jobber en dag her og en dag der, er det upraktisk å basere seg på byggestrøm. Det er heller ikke tilgjengelig så mange steder i hovedstaden. Derfor har de investert i en batteribank på tilhenger, som erstatning for det gamle dieselaggregatet. Batteribanken er en betydelig kostnadskrevende investering, og de får den i nær fremtid. 

– Inkludert støtte fra Enova, koster batteribanken mellom 2 og 3 millioner, noe avhengig av hvilke utstyr den installeres med. Vi ser for oss at batteribankene blir rimeligere i fremtiden, som all annen ny teknologi. Likevel valgte vi å ta denne investeringen nå, som et følge av krav fra Oslo kommune. Men også som et ønske fra oss internt og fra No Dig Alliance, som vi er en del av, forklarer Skretteberg.

På prosjektet som er beskrevet i artikkelen, benyttet de en batterihenger leide fra Hafslund.

image

Pollex har investert i en batteribank på tilhenger, som erstatning for det gamle dieselaggregatet. På dette prosjektet benyttes en batterihenger leide fra Hafslund.

Forutsetter forutsigbarhet

Grunnlaget for satsingen på el., er firmaets rammeavtale med Oslo VAV. Den har 4 års varighet og gir en nødvendig forutsigbarhet for bruken av utstyret. 

Også for G-miljøs del er miljøsatsingen en betydelig investering. 

– Denne helelektriske kombibilen er 71 prosent dyrere i innkjøp, en en tilsvarende bil på diesel. Vi regner med at prisen går ned etter hvert, men vi ville være først ute og responderer også på krav fra markedet. Helelektrisk drift gir også mye bedre HMS. Det betyr mye for operatørene våre i arbeidshverdagen, understreker Geir Havn, daglig leder i G-Miljø. 

– Og du vinner kontrakter på det?

– Forhåpentligvis!

Fjerner eksos og støy

Haakon Skretteberg fanger opp tråden. 

– Grunnlaget for at vi har begynt å arbeide utslippsfritt, er at VAV stiller krav om utslippsfri installasjon. Men vi er også opptatt av det lokale utslippet og støy-problematikken. Vi arbeider i en tett befolket by, med mennesker på alle kanter. Med batteridrift unngår vi å ha et dieselaggregat som står og surrer i timevis i trange bygater. 

Batteridrift bedrer miljøet lokalt for omgivelsene og gir en helt annen arbeidshverdag for operatørene, understreker han.

For bedriften er det vesentlig at de ansatte slipper å arbeide i konstant støy i hverdagen. Det handler om både trivsel og faren for hørselsskader. 

– Et annet poeng er at vi ofte må arbeide om natten. Det får vi tillatelse til å gjøre. Men et dieselaggregat som står og durer natten gjennom er like ubehagelig for beboerne, enten vi har tillatelse eller ei, minner han om.  

Geir Havn i G-Miljø er enig. 

– Vi har spesielt lagt merke til fordelene når vi jobber i tunnel. For operatørene er det en helt annen arbeidshverdag når de slipper eksos og støy.

Begge har også reflektert rundt kostnaden på sikt. Bil og utstyr på el er en høyere investering, men de ser for seg at kostnaden på sikt blir lavere. Å slå av og på en batteridreven motor er noe helt annet enn å kjøre opp en dieselmotor. 

– Spesielt på spyling tror jeg dette får effekt. DA er det av og på hele dagen, forteller daglig leder i G-Miljø.