image

Takket av etter 30 år innsats

Da Rørinspeksjon Norge (RIN) feiret sitt 30 års-jubileum, ble Olimbs Peer-Christian Nordby takket for like mange års innsats for organisasjonen. Han er den eneste som har vært aktiv i RIN siden grunnleggelsen. I den anledning ble han også intervjuet internt. 

Rørinspeksjon Norges jubileumsmiddag og markeringen av organisasjonens første 30 år fant sted på Skyskraperen restaurant, som ligger spektakulært til på toppen av Ulriken, 643 meter over havet. Flere av hedersgjestene bidro med historier fra «gamle dager», mens RINs styreleder Reidar Kveine benyttet anledningen til å takke Peer-Christian Nordby for formidable 30 års innsats.

image

RINs styreleder Reidar Kveine takket Peer-Christian Nordby for formidable 30 års innsats.

Den følgende teksten er opprinnelig utformet av og publisert på Olimbs hjemmeside.

Peer-Christian Nordby innledet sin takketale med å spøke om sin lange fartstid i bransjen:

- En av mine yngre kollegaer sa en dag at «Da du begynte å inspisere rør, skrev dere vel rapportene på steintavler.». Fullt så ille var det ikke. Vi hadde papir og blyant, men før RIN ble etablert var det ikke noe enhetlig rapporteringssystem i Norge. Etter hvert som rørinspeksjon ble mer utbredt, kom det også et standard rapporteringssystem på plass.

Under jubileumsfeiringen var det alt fra faglige innlegg til sosiale arrangement og hederstaler. Nordby fikk ros for 30 års innsats som leder, ambassadør og bidragsyter i utallige kurs i regi av RIN.

- Det har vært lagt inn utallige dugnadstimer for å komme dit RIN er i dag. Her er det mange engasjerte og dyktige personer som bør takkes for lang og iherdig innsats, understreker Nordby.

image

Det var dørgende stille i festlokalet under Peer-Christian Nordbys tale.

RIN la grunnlaget for Vannsenteret

I tillegg til å ha vært i leder Rørinspeksjon Norge i til sammen 4 år, har Nordby vært medlem i den norske arbeidsgruppa til SSTT, og han har sittet i interimsstyret og styret til Vannsenteret – Nasjonalt senter for vanninfrastruktur på Ås.

- Initiativet til Vannsenteret ble opprinnelig tatt opp av RIN i 1995. Det er mange som har bidratt underveis, men jeg tør påstå at uten RIN så hadde vi ikke hatt noe nasjonalt senter for vanninfrastruktur i dag. Senteret blir en viktig arena for erfaringsutvikling og kompetanseutvikling for bransjen, ikke minst for de utførende, forklarer Nordby.

RIN ivaretar utførende personell ved å tilby kurs, opplæring, informasjonsdeling og nettverksbygging. Faggruppene til foreningen dekker spyling og rørinspeksjon av kommunale og private ledninger, lekkasjekontroll og trasésøk, tetthetsprøving og desinfisering, og uavhengig tredjepartskontroll.

- Vannsenteret åpner for nye muligheter til å trene på kontroll av nyanlegg og drift av eksisterende anlegg, som er blant de viktigste oppgavene til RIN.

Finner feil på mange nyanlegg

Rørinspektører finner feil på 60 prosent av nye VA-anlegg i Norge. Nye anlegg må bygges uten feil og med et hundreårsperspektiv. Da er uavhengig tredjepartskontroll viktig for å redusere feilprosenten og sørge for at nyanlegg fungerer som de skal.

- Samtidig må anleggene også ettersees og vedlikeholdes for at de skal holde i hundre år. Vi kan godt bygge et hus, men det trenger også noen malingsstrøk iblant. RIN sine tjenester bidrar til å heve kvaliteten på nyanlegg, som reduserer sjansen for utslipp og kostnader til utbedring. Sånn sett spiller foreningen en viktig samfunnsmessig rolle, sier Nordby.

RINs medlemmer består av ledningseiere, interkommunale selskaper, utstyrsleverandører og utførende selskaper. Foreningen har i dag en overvekt av utførende, og Nordby ønsker at enda flere ledningseiere melder seg inn i foreningen:

- Mye av innovasjonen i bransjen skjer gjennom samarbeid mellom ulike organisasjoner og selskaper. For å finne løsninger som kommer samfunnet til gode, er vi avhengige av både offentlige og private medlemmer.

Rørinspeksjon tilrettelegger for bærekraftig fornyelse

Når en kommune vurderer hva som skal gjøres på ledningsnettet, vil mange prioritere å ta det dårligste først. Ledningsnettet i Norge er som kjent i dårlig stand, og befolkningsvekst og økte nedbørsmengder setter fortgang på slitasjen. Det gjør det enda viktigere å ta i bruk metoder som rørinspeksjon og lekkasjekontroll.

- De som skal gjøre noe med ledningene, har gjerne en begrenset pott med penger. Da gjelder det å sette inn tiltakene der skoen trykker, og for selvfalls- og avløpsledninger vil rørinspeksjon gi det viktigste kartleggingsgrunnlaget, sier Nordby.

Om dårlige rør oppdages i tide kan de utbedres med rørfornying, som et bærekraftig og kostnadseffektivt alternativ til oppgraving og rørbytte.

- I forbindelse med rørfornying er vi gjerne inne i røret med kamera fire-fem ganger. Det er ofte ledningseieren selv som filmer og finner ut hvilke rør det skal gjøres noe med. Deretter filmer og måler vi røret, og ofte kartlegger vi også stikkledningene i området. De private stikkledningene er en viktig del av helhetsbildet, og for å unngå lekkasjer på ledningsnettet er det viktig at disse også fornyes og tettes, forklarer Nordby.

God kompetanse er avgjørende

Det er ikke mange som har like lang og bred erfaring i bransjen som Peer-Christian Nordby. Han begynte i Olimb for 40 år siden som en praktiker i «grøfta» med rørfornying, og siden har han jobbet med mangt og mye i selskapet. I dag er han først og fremst markedssjef, men fremdeles en praktiker i hjertet – og alltid opptatt av å tale praktikernes sak.

- Det har skjedd en utrolig teknologisk utvikling i bransjen siden jeg begynte, men det viktigste er fortsatt kompetansen hos de utførende. Som RIN er vi i Olimb opptatt av å heve kompetansen til folka som jobber ute i felten. Hos oss er det gode muligheter for utvikling, og du kommer langt ved å være litt nevenyttig, teknisk interessert og motivert til å stå på. Også må du selvsagt våge å bli litt skitten på henda, humrer Nordby.

image

Også æresmedlem Kristian Andersen bidro med fortellinger fra RINs første dager. Han var en av deltakerne på det første kurset i RINs regi.