image

Rekruttering: Debatt på fagtreffet

Illustrasjonsbilde: Tobias Reierstad Svarem og Sander Henry Johnson i innsats for ledningsnettet i Oslo kommune.

«Kompetanse og rekruttering» er tittelen på paneldebatten under RINs fagtreff i Bergen i slutten av august. Blant temaene er utfordringene kommuner og private har med å rekruttere og beholde driftspersonell.

Kommunene henger langt etter innen fornying og drift av ledningsnettet. Hvem har ansvaret for rekrutteringen? Hvilke kompetanse trengs og hva er løsningene?

Under debatten vil paneldeltakere vil beskrive virkeligheten i en større Norsk kommune og en privat bedrift, og viktigst av alt; vi håper på bidrag fra salen. Temaet bør engasjere mange av de over 100 deltakerne på RINs fagdager
Ønsker du å delta? Har du innspill? Hvilke spørsmål skal vi stille til hvem og vil du delta med egne erfaringer? Ta i så fall kontakt med RINs Web-redaktør Inger Anita Merkesdal, som skal lede debatten.

Et nytt fagbrev

Drift og vedlikehold må utføres av folk som kan nok om teknikk og prosedyrer, og som i tillegg har detaljert kunnskap om det spesifikke nettet i eget ansvarsområde. Likevel finnes det ikke én skole eller undervisningsinstitusjon i Norge som utdanner fagfolk til det viktige drifts- og vedlikeholdsfaget i vann og avløp. Dette går ut over kunnskapsdeling og effektiviteten. Samtidig er mangelen på et fagbrev til hinder for at mange av dem som utfører et faglig forsvarlig og livsviktig arbeid på ledningsnettet blir lønnet ut fra den kunnskapen de har og det arbeidet de gjør. Dette går igjen ut over rekrutteringen og muligheten for å beholde dyktige medarbeidere. Disse utfordringene er bakgrunnen for at Ståle A. Brodal og Trond Alm, begge godt kjent for innsatsen de har gjort gjennom RIN, har tatt initiativ til etableringen av et fagbrev innen drifts- og vedlikeholdsfaget i vann og avløp. Les gjerne artikkelen: Etterlyser fagbrev for operatører samt Fagbrevet: Ett skritt videre

I paneldebatten vil Ståle A. Brodal og Trond Alm kort presentere initiativet sitt, med bakgrunn og status.