image

Kan spare millioner med faktabaserte avgjørelser

Tilstandsbasert kartlegging gir VA-avdelinger presis kunnskap om vannledninger. Les hvordan Drammen kommune bruker skanning for bedre og mer kostnadseffektive beslutninger.

– Å vente for lenge med å utbedre ledninger kan fort føre til unødig store utgifter. Samtidig har vi mye å hente på å utsette renoveringen når vi vet at det går bra. Forutsetningen for å skyve på ting er at vi vet hvilken tilstand ledningene er i. Målet med tilstandsbasert kartlegging av ledninger er å bli bedre i stand til å velge riktig tidspunkt for å fornye eller bytte ut ledninger, sa Derek Henry fra Drammen kommune VA-forvaltning i et foredrag på SSTT og RINs felleskonferanse.

Prioriteringer forutsetter kunnskap

Derek Henry er også medlem av den norske arbeidsgruppen til SSTT. Under konferansen i august beskrev han forberedelsene til en tilstandsbasert kartlegging av en vannledning under trykk i Drammen. I oktober ble skanningen gjennomført.

Vannledningen har DN 400 mm, 7,5 bars trykk og ble lagt i 1970. Den ligger vanskelig til, og flere fagfolk mente at tilstanden var veldig dårlig. Spørsmålet var – hvor dårlig? Og er hele ledningen like ille?

Vurderinger ved levetidsforlenging

På forhånd var det klart at det var mye utvendig korrosjon. Det hadde kommunens folk observert når det var koblet andre ledninger på den, men innvendig tilstand var helt ukjent. Nå var en kommet dit at VA-forvaltning opplevde det som uforsvarlig å ikke ta grep. Samtidig – å utbedre ledningen blir et kostbart prosjekt, anslått til titalls millioner kroner.

– Hvert år den kan vare, er en verdi i seg selv. Men vi kan ikke fortsette å utsette renoveringen uten å kjenne til tilstanden på ledningen. Hvis vi ser at det er fare for lekkasje på enkelte områder, kan vi kanskje nøye oss med å utbedre strekket som lekker. I så fall kan vi kanskje få kjøpt oss 10 år eller mer!, beskrev Derek Henry.

Metoden gir god kunnskap

Å inspisere ledningen ved kamerakjøring ville ikke vært tilstrekkelig. Da synes overflatene, men det er fortsatt mye en ikke får vite om ledningens tilstand. Fordi det er flere spjeldventiler på ledningen, er det ikke mulig å kartlegge tilstanden med pluggkjøring for inspeksjon. VA-forvaltning bestemte seg for å benytte en skanningsmetode som Kjeldaas AS har introdusert til Norge.

– Da får vi faktabasert kunnskap om alle vesentlige forhold, som tykkelsen på ledningsveggen og tilstanden fra ende til annen. Ikke minst får vi også plassert ledningen på kartet, forteller Henry.

For de var ikke sikre på at ledningen lå der den var tegnet inn, under flere bygninger. Det viste skanningen at ledningen dessverre gjør.

Har lært mye

Den tilstandsbaserte kartleggingen har vært en grei læringskurve for VA-forvaltning i Drammen. Derek Henry beskrev det som et interessant prosjekt hvor de har lært mye. Men de forsto kanskje ikke omfanget av prosjektet før de var i gang. På forhånd hadde VA-forvaltning lærte om metoden, muligheten og utstyret under en vellykket temadag i Holmestrand, beskrevet i RIN-artikkelen: Vesentlige funn ved ledningsskanning.

Selve skanningen tar bare noen timer. Men på forhånd måtte flere spjeldventiler fjernes og funksjonen testes på andre ventiler, for å gjøre skanningen mulig. Planleggingen ble startet i september, skanningen, av 2 km vannledning under trykk, ble gjennomført 11. oktober. Nå venter de spent på resultatene.

– Dette renoveringsprosjektet blir så stort at det helst må planlegges noen år i forveien.

Spent på endelige resultat

Ved hjelp av skanningen fikk de målt rørveggene, slitasje, skader og korrosjon, samt rørskjøter med vinkelendringer og bredder på åpning. Allerede under skanningen fikk de vite at den ble vellykket og at ledningen ligger der den var tegnet inn. De vet også at de får gode data, som vil gjøre avdelingen i stand til å ta faktabaserte avgjørelser for renoveringen. Resultatene kommer med fargekoder som gjør det enkelt å få oversikt over hva som haster mest, og om ledningen eventuelt kan renoveres punktvis.

– Det blir artig å få ut resultatene. Det er forskjellige grunnforhold i løpet av strekket. Noen steder ligger den i korrosive masser, andre steder i finere masser. Jeg antar at vi får se en forskjell, og at svarene blant annet vil fortelle oss hvordan grunnforholdene påvirker ledningen.

To fluer i ett smekk

– Hvordan har prosessen vært til nå?

– Vi lyste ut oppdraget som en konkurranse og har bare godt å si om Kjeldaas som entreprenør for skanningen. De har veldig kompetente og løsningsorienterte fagfolk som har hjulpet oss gjennom hele prosessen fra planleggingen via gjennomføring. For å gjøre fremtidig pluggkjøring av ledningen mulig, skal vi også bygge om noen kummer. Det er ikke bare bare å bygge om vannkummer fra 1970 og finne deler som passer. I den sammenheng har det vært helt avgjørende for oss å ha en entreprenør som er løsningsorientert og kunnskapsrik med på laget, svarer Derek Henry.

VA-forvaltning i Drammen har også lagt vekt på at driftsavdelingen skulle være med på laget gjennom hele prosjektet, og at også de skulle få utbytte som de kan ta med videre i sitt arbeid.

– Dataene vi får skal vi bruke til planleggingen av renoveringen, for å bygge et ledningsnett som det i fremtiden vil bli mulig å drifte.

Her er filen fra Derek Henrys presentasjon.