https://admin.rin-norge.no/wp-content/uploads/2021/12/elbil-jrt-1.jpeg

Her er landets første helelektriske rørinspeksjonsbil

avatarevuser
Oppdatert: 09 desember 2021
JTR Gruppen, med hovedkontor på Nærbø, har fått overlevert sin første helelektriske rørinspeksjonsbil. Trolig er dette den første bilen i sitt slag i Norge, og daglig leder i JTR Gruppen, Thomas Austbø, legger ikke skjul på at dette er en viktig begivenhet for selskapet. Den nye rørinspeksjonsbilen er en Maxus e-Deliver 9. Den er konstruert som en elbil, noe som gir høy nyttelast. Importøren oppgir en rekkevidde på inntil 353 kilometer. Varerommet er på 11 m3. I tillegg leveres den med moderne teknologi som Apple Carplay, adaptive cruise og lane assist. Bilen går fra 0-100 km/t på 9,5 sekunder og har CCS ladestandard. [caption id="attachment_9414" align="alignleft" width="339"]
Romslig og oversiktlig varerom på 11 m3[/caption]  Vil være med på det grønne skiftet Bilen, som er fylt opp med Ipek-utstyr fra Pipeline Vision, er bygget og levert av en lokal leverandør på Forus utenfor Stavanger. [caption id="attachment_9415" align="alignleft" width="300"]
Et «hjemmekontor» av høy standard når operatørene er ute på oppdrag.[/caption] -Vi vil være med på det grønne skiftet. Entreprenørene har allerede fått tøffe krav fra byggherrer i vår region og som markedsleder innen vårt segment vil vi være i front. Eksempelvis skal Stavanger kommune redusere sine utslipp med 80 prosent innen 2030, og skal kommunen lykkes må alle bidra, sier Thomas Austbø. Den nye inspeksjonsbilen vil ha en arbeidskapasitet på inntil 14 timer, og dermed blir kapasiteten opprettholdt. Mer elektrisk på vei Utstyrsparken til JTR består i dag av fire komplette kamerabiler og på sikt skal de fleste bilene over på elektrisk drift. Bil nummer to blir bygget om allerede nå i desember, og den tredje bilen vil stå klar før sommeren 2022. -Infrastrukturen i vårt område er godt tilrettelagt, men det er ikke ladestasjoner over alt. Derfor vil en av bilene fortsatt gå på diesel. Dette for å kunne betjene de delene av Rogaland og Agder som ikke har tilstrekkelig med ladestasjoner, opplyser Austbø videre. -Vi er framoverlent og opptatt av å tilegne oss ny kunnskap og nytt utstyr etter hvert som VA-bransjen utvikler seg. Med en topp moderne utstyrspark ønsker vi å sørge for at våre kunder får en kostnadseffektiv og løsningsorientert behandling. Vi ser at det kan bli en utfordring å elektrifisere de store høytrykksbilene og supersugerne, som utgjør majoriteten av vår bilpark, men på sikt vil den teknologiske utviklingen gjøre det mulig å bli enda mer elektrisk enn vi er i dag, mener Austbø.